onsdag den 19. september 2018

Utroskab er en dræber for parforholdet

Hej alle sammen, 

Jeg er jo i fuld gang med min uddannelse til par - og familieterapeut. Forløbet er sindssyg spændende og jeg føler jeg lærer noget nyt hver eneste gang jeg kommer. I dag har vi haft klienter i parterapi. Et af de par jeg havde, har oplevet utroskab. 

Utroskab - altså hvor den ene part har været den anden utro, må være noget af det værste man overovet kan opleve. Og det er det dette indlæg primært kommer til at handle om - bare så I er advaret.  

Mødet med et par

Jeg har prøvet meget her i livet og i terapi får man ofte fortalt at man ikke holder længe hvis man tager alle problemerne med hjem. Men at møde dette, på mange måder fantastiske par, var overvældende og det vakte følelser i mig som jeg ikke kan glemme. De mindende nemlig på rigtig mange områder meget om mig selv og mit eget parforhold. De kunne tale om tingene og havde generelt et rigtig godt og velfungerende parforhold. De skændtes ikke ret meget og de havde ingen store konflikter. De så hinanden som deres fortrolige samtalepartnere og de var hinandens bedste venner. 

Alligevel havde manden haft en affære i et halvt år. En affære hvor "den anden kvinde" havde fyldt rigtig meget og hvor han var blevet så engageret i sit nye liv at han var klar til at forlade sin kone. Han havde holdt det godt skjult og det var først kommet frem da hans kone havde tjekke hans mobil en søndag formiddag, fordi hendes mors skulle skrive et par detaljer om deres upcoming konfirmation. Hvis ikke hun havde tjekket hans telefon lige præcist den dag ville det aldrig ha' været kommet frem. 

Så nu stod de her. Manden har haft en affære og har i første omgang lyst til at forlade sin kone - og hvad gør man så? Mange tror fejlagtigt at hvis de bare kommer afsted til en parterapeut, skal han/hun nok fikse dem. Og sådan er det selvfølgelig ikke. Terapi kræver en masse 'selv-arbejde', en masse selvrefleksion og en stor nysgerrighed på både sig selv og ens partner. 

Kvinden fik alligevel 'overtalt' sin mand til at tage til en parterapeut. Og det var godt for dem, for med hjælp fra terapeuten, blev de opmærksomme på hvor deres udfordringer var, hvad der havde ført til mandens utroskab og hvordan de hver især kunne arbejde med nogle uhensigtsmæssige reaktions mønstre og derved fik de løst op for mange af deres fastlåste konflikter. Selvfølgelig ikke på én dag, men over flere sessioner og over tid. 
Når man i et parforhold oplever utroskab, skaber det ofte et efterspil af usikkerhed og jalousi. 
Det kræver et stort engagement at holde et parforhold up to date :-) 
Uanset om man har akutte problemer som utroskab, jalousi og løgne eller om man egentlig har et godt parforhold, synes jeg at parterapi er en gave for ethvert parforhold. Selvom det er verdens største kliche, er det jo fuldstændig sandt:

  • Vi går til tandlægen for at vedligeholde vores tænder
  • Vi afleverer bilen til service for at holde den kørende
  • Vi maler facader og får repareret fyret for at holde huset i god stand
  • Vi tager kurser og efteruddannelser for at dygtiggøre os inden for vores fag

Men vores parforhold lader vi sejle, og regner med at det da holder sig i tip top form helt af sig selv.   

   
 


     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar