onsdag den 12. december 2012

Fortsættelse følger...

på det misforståede hensyn. Fordi Camilla skrev (så rigtigt) at det jo ikke kun er single parents der ryger i denne misforståede velviljeheds-fælde overfor deres børn. Det er der også rigtig mange kernefamilie-forældre der gør.
Og så kom jeg til at tænke at, ja, det er jo lige præcis det:

Forældre er blevet bange for at sige fra.
Forældre er blevet bange for deres børn. Det synes jeg virkelig er skidt!

For helt ærligt, hvad er det for en generation vi får, hvis de er opvokset med at de har kunne styre det hele med deres reaktioner?
Og jeg blame'r faktisk lidt den der 'sig ja til dit barn' og 'skæld-ud er skadeligt for børn' bølge. Ikke fordi jeg er uenig, for det er jeg slet ikke. Jeg er helt enig. MEN fordi vi har pillet noget ud uden at give et alternativ.
I bladenes iver for at gøre os alle til gode forældre (eller skabe overskrifter der får os til at købe bladene) glemmer de at give os den respektfulde (overfor både barn og en selv) måde at sige fra på.
Og det er SÅ helt utroligt vigtigt at kunne sige fra, og det er der den ligger, tænker jeg. Fordi mange forældre ser det at sige fra og at give et "Nej" som noget skadeligt for børnene. Og det synes jeg er helt forkert.
Det der er skadeligt er netop IKKE at sige fra. At køre med på noget man ikke har lyst til.
For sådan en situation ender (tit) med en:"Ej, nu har jeg både leget med togbane, købt de ostehapser du ville ha' og [fill in the blanks] nu skal jeg altså igang med maden!" Istedet for en respektfuld:" Nej, jeg vil ikke lege med togbane ligenu".
Sådan set er det vigtigt at sige fra i sit liv, sådan helt generelt. Men især da i tætte relationer. Ellers bliver det nogle opslidende og hårde relationer.
Jeg tror også det er derfor at så mange forældre synes det er hårdt at være forældre. Fordi de giver afkald på dem selv når de er sammen med deres børn.
Og det er jo virkelig trist. Både for børn og voksne.

Ps. SELVFØLGELIG synes jeg også det er p*sse hamrende l*rte hårdt noglegange. Og når jeg synes det snakker jeg med hende her. Hun er den klogeste dame jeg kender.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar